Dvakrát čajka. Dvakrát voľba.
Dvakrát za dvanásť rokov – náhoda alebo znamenie zhora?
V moderných dejinách Cirkvi sa len dva razy počas konkláve objavila čajka na komíne Sixtínskej kaplnky – a to v roku 2013 pri voľbe nepravého pápeža Františka a znova v roku 2025 počas aktuálneho konkláve. Ide o zvláštnu zhodu, ktorá nemôže nechať duchovne citlivého človeka chladným, pretože nikdy predtým (ani počas volieb Benedikta XVI., ani predtým) takéto správanie týchto vtákov zaznamenané nebolo.
• V roku 2013, keď bol zvolený nepravý pápež František, celý svet sledoval, ako si čajka sadla priamo na komín krátko pred zvolením.
• V roku 2025 sa obraz zopakoval – ale tento raz ešte silnejšie: prišli 2 čajky a 1 z nich si opäť včera sadla na ten komín. Oproti roku 2013, tam boli už v prvý deň konkláve a znova aj na ďalší deň - teda dnes.
Čo môže symbolizovať čajka?
Je to vták, ktorý lieta medzi vodou a nebom – teda čajky sú akoby sprostredkovatelia medzi svetmi – medzi duchovným a materiálnym svetom, medzi Božím a ľudským.
V duchovnom výklade sú často vnímané ako poslovia, priechody medzi dimenziami alebo aj duchovné bytosti.
Takže áno – čajka na komíne počas konkláve môže byť interpretovaná ako znamenie pápežstva, ktoré bude nebezpečným kompromisom – môže predstavovať spojenie medzi rôznymi svetmi – napríklad medzi svetským a duchovným. Mohli by predstavovať poklesnutie duchovného ideálu, alebo kompromisy so svetom.
Čajky sú všežravé a veľmi prispôsobivé vtáky.
V mestách ich často vídať na smetiskách alebo ako kradnú jedlo turistom — preto sa v niektorých kultúrach či predstavách spájajú s odpadom, prežitím, ba aj oportunizmom.
Zhrnutie: Vtáky chaosu a svetskosti – živia sa odpadom, pohybujú sa medzi morom (chaos) a zemou (poriadok), no nepatria celkom nikam.
Predstavujú kompromis, nečistotu – ich spôsob života odráža život bez duchovnej disciplíny, život z „duchovných zvyškov“. Falošné posolstvo slobody – čajka lieta voľne, ale nie je symbolom Ducha Svätého ako holubica; nie je nositeľkou pokoja, ale svetského hluku.
Čajka ako taká sa v Biblii nespomína priamo menom, ale jej symbolika môže vychádzať z biblického a duchovného kontextu, keďže ide o morského vtáka a nečistého živočícha podľa židovského zákona. V Levitikus 11:13–19 (a tiež Deuteronómium 14:11–18) sa vymenúvajú nečistí vtáci, medzi ktorými sú: kormorán, rybár, morský vták, orol morský, havran atď.
Čajka verzus holubica
Holubica je čistá, nebeská, duchovná — prichádza z výšin, je symbolom Božej milosti a pokoja.
Čajka, na druhej strane, žije v zmesi — medzi morom (symbolom chaosu, svetových problémov) a mestom (svetským svetom), kde sa živí odpadom a zvyškami. Môže byť vnímaná ako symbol prispôsobivosti, zmiešania a niekedy aj svetskej povrchnosti.
To, že čajka prišla oproti roku 2013 už včera (7.5.2025) pred zvolením (aby som upresnila, sedeli tam tentokrát 2 čajky), môže byť vnímané ako znamenie varovania, že už proces voľby je od začiatku pod vplyvom „odklonu“, teda je súčasťou procesu, nie len výsledku; alebo aj ako predzvesť kontinuity – že tá istá mocnosť, duch alebo smerovanie bude pokračovať (možno ešte výraznejšie – prehĺbi sa sila tohto smerovania).
Z duchovného pohľadu: Ak čajka predstavuje ducha sveta, a objavuje sa opakovane, môže to byť chápané ako Božie dovolenie, aby Cirkev prešla očistou cez skúšku – v duchu Zjavenia Jána (kap. 13–14), kde musí Cirkev čeliť falošnému prorokovi a zvodu.
V prorockej rovine (napr. podľa posolstiev MDM) by sa to mohlo interpretovať ako znak, že nový pontifikát ešte silnejšie zakotví falošné učenie alebo posunie Cirkev ďalej od pravdy.
Incident z roku 2014: Holubice mieru napadnuté havranom a čajkou ihneď po vypustení
O niečo viac ako rok po voľbe Františka – 26. januára 2014 – sa odohral ďalší silný symbolický moment. Počas nedeľnej modlitby Anjel Pána vypustil pápež spolu s dvoma deťmi dve biele holubice ako symbol mieru pre Ukrajinu, ktorá v tom čase prechádzala politickou krízou (Majdan). Krátko po ich vypustení však nastalo niečo šokujúce: jednu holubicu napadol havran a druhú čajka. Holubice sa pokúsili uniknúť, ale jedna bola viditeľne zranená.
Mnohí to vtedy vnímali ako temné znamenie – že mier nebude možný, alebo že duchovné dobro bude napádané zlými silami.
Zvlášť pozoruhodné bolo, že útok prišiel hneď po požehnaní Františkom a bol priamym útokom na symbol Ducha Svätého a mieru.
Poďme sa ešte pozrieť na symbol havrana:
– tradične spájaný s temnotou, smrťou, súdom alebo aj diablom – zosobňuje duchovné ohrozenie alebo priamy útok zlého. Obraz ducha, ktorý sa nepodriaďuje svetlu, len blúdi, opak holubice – Ducha Svätého.
• Gn 8,7 – Noe vypustil havrana, ale ten len krúžil, nevrátil sa s posolstvom
• Zjv 18,2 – padlý Babylon je príbytkom pre nečisté vtáky – tradične sa tým myslia aj havrany a čajky ako obrazy duchovnej skazy.
Záver:
V roku 2013 udrel blesk do kupoly Baziliky sv. Petra – a to presne v deň, keď pápež Benedikt XVI. oznámil svoju rezignáciu, teda 11. februára 2013 (presne rok po tom, čo to predpovedala v posolstve MDM). Tento moment zachytil fotograf Filippo Monteforte a záber sa stal ikonickým.
Čajka sedela na komíne v roku 2013 pri voľbe Františka a sedela tam aj teraz v roku 2025. Teraz dokonca prišli a sedeli tam 2. Nie je zaznamenané, že by sa to stalo niekedy predtým pri voľbe pápeža.
Sedela na komíne, ktorý predstavuje voľbu a rozhodnutie z Ducha svätého. Prišla nám dať najavo, že nad týmto rozhodnutím panuje (sedí na ňom) nie Duch svätý, ale nečistý duch, ktorého ona reprezentuje? Verím, že áno. Napokon – čas ukáže.
Hmmm... Všimli ste si, že čajka (alebo... ...
Celá debata | RSS tejto debaty